­

StabiliteitstrainingWaarom stabiliteit?
Stabiliteit houdt in het samenspel tussen de beweging van een gewricht en de interactie van de omliggende spieren die het gewricht aansturen. Als we bewegen, en hiermee belasting vragen van ons gewricht is het belangrijk dat gewrichten op het juiste moment worden opgevangen met spierkracht. In elk gewricht zijn zo’n 20 spieren betrokken bij dit voortdurende spel van actie- reactie. Niet eenvoudig dus! Met name onze romp vraagt om een goede balans tussen deze spieren, waardoor je in staat bent tot de vele bewegingen, zeker wanneer je meer kracht vraagt als tillen, springen en sporten. En vergeet een lang eentonige houding niet, als staan en zitten, wat we vandaag de dag ook veel willen doen.

In de training gaan we vaak uit van het belang van kracht van de spieren die nodig is voor een goede stabiliteit. Ondersteund door nieuwe inzichten in de medische literatuur, is er aandacht voor een juiste ontspanning in ons lichaam, om de balans goed te houden en niet de grotere spieren , de zogenaamde global mobilizers te trainen, maar juist de belangrijke local stabilizers, de spieren die het gewricht op het juiste moment steunen. Dit doen we door de balans en coördinatie in de training aan te benadrukken en aandacht te schenken aan een juiste ademhaling.

Wanneer is stabiliteit belangrijk?
Wanneer je merkt dat je lichaam begint te “zeuren” in het dagelijks leven. Dit geldt voor je nek en rug, maar vergeet niet dat stabiliteit even essentieel is voor alle andere gewrichten.
Wanneer je eigenlijk altijd veel beweegt, maar toch erg moe blijft, vaak spierpijn hebt, of niet vooruit komt in je trainingseffect en hier geen duidelijke verklaring voor lijkt te zijn. Wanneer je steeds tegen dezelfde blessures aanloopt en keer op keer behandelingen nodig hebt om deze te verhelpen. De stabiliteitstraining heeft ook een preventief karakter.

Waarom zou ik met stabiliteitstraining meedoen?
Je voert oefeningen op jouw niveau uit, dus je kunt altijd deelnemen. Afhankelijk van je mobiliteit en je klachten beoordeel ik of je er klaar voor bent.
Wanneer je het doet om rugklachten te verminderen of voorkomen; je wervelkolom is jouw steunpilaar die je als basis overal voor nodig hebt, wees er zuinig op!
De oefeningen zijn afwisselend en spreken alle delen van je lichaam aan.

Je leert bewuster om te gaan met je lichaam, en hebt sneller door wanneer bewegen niet goed gaat.
Je prestaties verbeteren, klachten verminderen, en trainen met anderen is nog leuk ook!

Hieronder vind je een overzicht van onze specialiteiten

Simone
Simone is gespecialiseerd in: migraine, klachten van rug, nek, kaak, hoofd, oor, duizeligheid en klachten van andere delen van het bewegingsapparaat.

 

 

 

 

Margriet
Margriet is bekkenfysiotherapeut en manueel therapeut, zij is gespecialiseerd in klachten aan het bekken

Wanneer je vragen hebt? Kun je mij bereiken via mail
 
 
Ik ben ook bereikbaar via sms of whatsapp via nummer
 
06-128 209 69

 

­